om Rogn.

ROGN er stiftet i 2017 og er skabt på baggrund af en lang erfaring i fødevarebranchen, hvor særligt størens æg har spillet hovedrollen. ROGN tager udgangspunkt i den traditionelle måde at producere, modne og sælge caviar på, mens vi samtidig forsøger at gøre op med idéen om, at caviar er luksus for luksussens skyld. Kort sagt er råvaren vigtigere end prestigen, for selvom ordet caviar unægtelig bringer mange associationer, er caviar jo også rogn.

En af de vigtigste ting, som de nordiske køkkener har lært os gennem snart 20 år, er de forskellige råvarers gastronomiske værdier og ligheder — en gulerod eller en kartoffel kan sagtens spille førsteviolin med samme tyngde som en råvare, der koster 1000 gange mere. Derfor forsøger vi at skabe en smule mening i et ekstremt ugennemsigtigt marked og pryder ikke vores rogn med smukke, men ofte tomme adjektiver som ‘prestige’, ‘imperial’, ‘royal’, ‘elegance’, ‘selection’ eller ‘superior’ — kort sagt snakker vi mindre bullshit, mere ROGN.

Alex Klemensen.

Alex står som et fyrtårn inden for sit felt. Helt stålfast tror han på sine principper i sådan en grad, at man godt tør gisne om, at det er dem, der har gjort ham til den succes, han er i dag. Med ROGN har han udvist modet til at gå op imod en etableret industri ved at udtrykke sig på en helt anderledes måde, end normen dikterer. Han har skrællet alle lagene af; pengene, prestigen, perfektionismen.

I stedet har han fundet helt ind til kernen af råvarens kvalitet — og sådan har han det også med mennesker. Interessen for gastronomien og højkvalitetsmad er intakt. Men det er i sin daglige omgang med mennesker — kunder som kolleger — at alting går op i en højere enhed for ham. Det er her, den rigtige interesse og nydelse i arbejdslivet viser sig. Det er bemærkelsesværdigt at kunne skabe sig et så succesfuldt brand, der giver genlyd i den gastronomiske verden, på blot 4 år. Et brand, der har rødder i en barnedrøm om at arbejde med mennesker, og som samtidig fodrer hans passion for råvarer, håndværk og en ærlig tilgang til gastronomi.

Med den fart, han har på, er det ikke sidste gang, at Alex kommer til at være med til at ændre på den gængse opfattelse af en råvare.

Denne tekst er udarbejdet som et uddrag på baggrund af en samtale med sparringspartner og ven af huset, Thomas Jensen, Jensen Retail Group.

#MINDREBULLSHITMEREROGN